Blog
Autor článku:
Mgr. Vlaďka Kouřilová

Když se z práce u počítače stane nemoc z povolání

Během několika posledních desetiletí procházíme velkým technickým vývojem, který významným způsobem ovlivňuje náš životní styl. Na jednu stranu nám dnešní digitální doba a veškeré technické vymoženosti život usnadňují, na druhou stranu mají ale velmi zásadní vliv na naši komunikaci, vztahy, ale i zdraví.

Asi bychom dnes těžko hledali člověka, který během dne alespoň nějakou tu hodinu nehledí do displeje svého telefonu nebo do obrazovky. Pro velkou část dospělé populace se dokonce každodenní sezení před obrazovkou počítače stalo denním chlebem a obživou. Právě ono zírání do digitálních přístrojů ale představuje obrovskou zátěž pro naše oči.

Oční problémy způsobené používáním počítače se označují jako syndrom počítačového vidění (Computer Vision Syndrom) a nejedná se bohužel o jeden specifický problém. Dala by se pod něj shrnout celá škála projevů únavy nebo nepohodlí očí, ale třeba i bolesti zad nebo šíje, které vznikají ze špatného sezení za počítačem. Výzkumy ukazují, že 50 až 90 % lidí, kteří pracují za monitorem svého počítače, má alespoň některé z těchto příznaků.

Jak digitální přístroje ovlivňují náš zrak?

Syndrom počítačového vidění by se dal přirovnat k syndromu karpálního tunelu, který vzniká dlouhodobým, nadměrným a jednostranným přetěžováním ruky a zápěstí a bývá také označován za nejčastější nemoc z povolání. U syndromu počítačového vidění je to podobné. Dochází k němu právě proto, že vaše oči sledují stále stejnou dráhu. A čím déle setrváváte v tomto „pohybu“, tím více se může zrak zhoršovat.

Při práci na počítači totiž musí vaše oči neustále zaostřovat a přeostřovat. Při čtení se pohybují sem a tam. Možná se budete muset dívat dolů na papíry a pak zase nahoru, abyste mohli psát. Vaše oči reagují na obrazy, které se neustále pohybují a mění, mění zaostření a vysílají do mozku rychle se měnící obrazy. Všechny tyto činnosti vyžadují od vašich očních svalů velké úsilí. A aby toho nebylo málo, na rozdíl od knihy nebo papíru přidává obrazovka kontrast, blikání a odlesky. Navíc je prokázáno, že při práci s počítačem mnohem méně často mrkáme, což způsobuje vysychání očí a pravidelné rozmazávání zraku při práci.

Pracující dospělí však nejsou jediní, koho se tento problém týká. I děti, které během dne zírají do chytrých telefonů, tabletů nebo používají počítače, mohou mít potíže se zhoršeným viděním, zejména pokud nemají vhodné osvětlení nebo jejich držení těla není správné.

Jaké jsou příznaky?

Neexistuje žádný přímý vědecký důkaz, že by samotné používání počítače způsobovalo dlouhodobé poškození zraku. Nicméně pravidelné používání digitálních přístrojů může vést k namáhání očí a nepříjemným pocitům.

Můžete si všimnout následujících potíží:

  • rozmazané vidění
  • dvojité vidění
  • suché a zarudlé oči
  • podráždění očí
  • bolesti hlavy
  • bolest šíje nebo zad

Všechny tyto příznaky mohou mít vliv nejen na vaše oči, ale mohly by se také projevit v horší pracovní výkonnosti.

Jak můžete syndrom počítačového vidění zmírnit?

Ke zmírnění příznaků a předejítí větším problémům někdy postačí pár jednoduchých změn vašeho pracovního prostředí a dodržování následujících pravidel:

  1. Zredukujte celkové oslnění a odlesky. Změňte osvětlení ve svém okolí, abyste snížili jeho vliv na obrazovku počítače. Pokud světlo z blízkého okna vrhá odlesky, přesuňte monitor a zatáhněte žaluzie. Nainstalujte si stmívače pro stropní svítidla, pokud jsou příliš jasná, nebo si kupte stolní lampu s pohyblivým stínítkem, abyste dokázali měnit světlo i odlesky kdykoli budete potřebovat. Na monitor můžete také přidat filtr proti odleskům a snížení modrého světla.
  2. Upravte si pracovní místo a přesuňte stůl. Nejlepší poloha monitoru je mírně pod úrovní očí, asi 50 cm od vašeho obličeje. Neměli byste si natahovat krk ani namáhat oči, abyste viděli, co je na obrazovce. Vedle monitoru umístěte stojan a položte na něj všechny tištěné materiály, které během své práce potřebujete. Díky tomu se nebudete muset při psaní dívat na obrazovku nahoru a zase dolů na stůl.
  3. Dopřejte svým očím odpočinek. Řiďte se pravidlem 20-20-20. Každých zhruba 20 minut odvraťte zrak od obrazovky a podívejte se asi na 20 vteřin na něco, co je vzdálené asi 20 stop (cca 6 metrů). Často mrkejte, abyste udrželi oči vlhké. Pokud máte pocit, že jsou suché nebo cítíte únavu, mějte při ruce zvlhčující oční kapky, které očím uleví a zároveň je ochrání proti vysychání.
  4. Pravidelně navštěvujte očního lékaře, abyste předešli větším potížím. Pokud začnete cítit zhoršení nebo větší diskomfort, je možné, že budete potřebovat brýle nebo kontaktní čočky. Proto byste o jakýchkoli změnách měli svého lékaře vždy informovat. 
Věděli jste, že...
Práce s počítačem je s přibývajícím věkem náročnější a oční čočky se stávají méně pružné. Někdy kolem 40. roku života se vaše schopnost zaostřovat na blízké i vzdálené předměty začne vytrácet. Oční lékaři tento stav nazývají presbyopie.

Další zajímavé tipy a články

Související produkty

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.