Blog

Nejdůležitější vitaminy pro oči

Slýchali jste často jako děti, že mrkev je nesmírně důležitá pro zdraví očí? Můžete opravdu správným výběrem potravin zlepšit kvalitu svého zraku a předejít závažnějším onemocněním? A můžete zdraví svých očí podpořit i správným výběrem potravinových doplňků, abyste tak skutečně předešli závažnějším obtížím nebo poškození zraku? Na všechny tyhle otázky vám odpovíme v následujícím článku.

Péče o oči a o náš zrak je stejně důležitá jako je například každodenní péče o naše zuby. Obzvlášť v poslední době, kdy naše oči dávají hodně zabrat díky neustálému hledění do obrazovek displejů a počítačů, je správná výživa a důkladná prevence před poškozením zraku naprosto zásadní. Na zdraví našich očí má samozřejmě vliv i celkový životní styl, nicméně i správná výživa případně kvalitní doplňky stravy vám v tomto případě mohou hodně pomoci.

V souvislosti se zdravím očí se nejčastěji mluví o luteinu, což je velmi silný antioxidační karotenoid, který je ještě mnohem účinnější než například beta-karoten, který máme zafixovaný právě ve spojení s onou zmiňovanou mrkví.

Kromě luteinu se ale ukazuje jako velmi účinný i další karotenoid – zeaxanthin. Obě tyto látky se hromadí v sítnici lidského oka, konkrétně ve žluté skvrně, která hraje zásadní roli v centrálním vidění, a je zodpovědná za ostrost zraku, kterou využíváme při čtení nebo zaostřování. Vlivem stárnutí a oxidačního stresu může dojít k poškození a zjizvení žluté skvrny a ke vzniku různých očních onemocnění jako je šedý zákal nebo věkem podmíněná makulární degenerace. Antioxidační karotenoidy se staly předmětem mnoha klinických studiích a ukazuje se, že jejich význam v ochraně zraku a v prevenci před vznikem očních chorob může být značný.

Oba zmiňované karotenoidy, jak lutein, tak zeaxanthin, jsou žluté a červené pigmenty produkované hojně rostlinami. Jak již bylo řečeno, jsou také hojně zastoupené v makule a čočce, ale lidské tělo si je neumí vyrobit samo, proto je jejich příjem z výživy, případně ve formě potravinových doplňků naprosto zásadní. Lutein najdeme především v listové zelenině jako je špenát, brokolice, kapusta, mangold, ale i ve vejcích, červené paprice, mrkvi nebo kukuřici. Zeaxanthin navíc najdete i v zelí, hrášku, dýni, mandarinkách nebo pomerančích. V těle se váží na lipoproteiny, proto se také jejich konzumace doporučuje v kombinaci s tuky, které zlepšují jejich vstřebatelnost tělem. 

Lutein má v současné době stanovenou doporučenou denní dávku (RDA recommended daily allowance), i přesto se ale předpokládá, že pozitivní efekty luteinu se projeví při denním příjmu v rozmezí 6–10 mg/den, což je množství, které odpovídá asi 5 kg mrkve nebo 1 kg brokolice.

Kromě jejich antioxidačního a protizánětlivého účinku v těle, kde mají význam i v ochraně srdce, dokáží také absorbovat nadměrnou světelnou energii ze slunečního záření a chrání proto oči před UV paprsky a také před modrým zářením. V potravinových doplňcích je často najdete doplněné ještě o další vitamíny a minerály, které působí antioxidačně. Patří sem především riboflavin, vitamín A, zinek, selen a měď.
 

Objevte celou nabídku přípravků s Luteinem

 


Zdroje:
1. Richer S. ARMD—pilot (case series) environmental intervention data. J Am Optom Assoc. 1999, s. 24–36.
2. Richer S, Stiles W, Statkute L, et al.. Double-masked, placebo-controlled, randomized trial of lutein and antioxidant supplementation in the intervention of atrophic age-related macular degeneration: the Veterans LAST study (Lutein Antioxidant Supplementation Trial). Optometry. 2004, s. 216–30. 
3. Age-Related Eye Disease Study Research Group. A randomized, placebo-controlled, clinical trial of high-dose supplementation with vitamins C and E, beta carotene, and zinc for age-related macular degeneration and vision loss: AREDS report no. 8. Arch. Ophthalmol.. 2001, s. 1417–36.
4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30231532/
5. Carotenoids and Co-Antioxidants in Age-Related Maculopathy: Design and Methods. Kumari Neelam, Ruth E. Hogg, Michael R. Stevenson, Elinor Johnston, Roger Anderson, Stephen Beatty, Usha Chakravarthy. Pages 389-401 | Received 08 Apr 2007, Accepted 31 Jan 2008, Published online: 08 Jul 2009

 

Další zajímavé tipy a články

Související produkty

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.