Blog
Autor článku:
Mgr. Petra Nováková

Odvykání kouření

Závislost na cigaretách a tabáku se řadí k jedné z nejtěžších závislostí vůbec, nicméně důvodů, proč se kouření konečně je zbavit je hned několik. Na prvním místě jsou samozřejmě veškerá zdravotní rizika spojená ne přímo s užíváním nikotinu, ale především s inhalací zplodin, které vznikají při spalování tabáku. Právě tabákový kouř se řadí v seznamu karcinogenů do kategorie I A, která značí nejvyšší riziko vzniku rakoviny.
Odvykání kouření

Kromě nádorových onemocnění ale kouření souvisí s poškozením slinivky, ledvin, střev a především s poškozením plic, které může vyústit až v chronickou obstrukční plicní nemoc. V důsledku poškození endotelu cév se také výrazně zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, trombóz, chronických zánětů, cukrovky, poškození žaludku nebo vznik erektilní dysfunkce.

Zdravotní hledisko ale nemusí být zdaleka jediným důvodem, proč přestat kouřit. Dalším velkým motivem totiž často bývá finanční otázka, kdy jako bývalý kuřák může člověk ušetřit několik tisícovek měsíčně až desítky tisíc ročně. A to už je pořádný zásah do rozpočtu.

Náročnost odvykání není pro každého kuřáka stejná. Část z nich dokáže přestat kouřit bez problémů ze dne na den, pro některé může být odložení cigarety nelehkou záležitostí, která bude vyžadovat notnou dávku motivace a odhodlání. A možná nejen to.

Největší překážkou při odvykání kouření totiž nemusí nutně být slabá vůle, ale právě psychická nebo i fyzická závislost. V prvním případě jde především o zažitý zvyk nebo rituál, kdy kouříme ve společnosti přátel, ve stresu nebo máme potřebu cigaretu držet v ruce a kouření je pro nás jakýmsi relaxačním nebo zklidňujícím momentem. Zde jde především o změnu návyků. Druhý případ může být poněkud obtížnější. Pokud má totiž člověk vypěstovanou fyzickou závislost na nikotinu, při odvykání kouření se nevyhne abstinenčním příznakům, které se mohou lišit svojí intenzitou. Mezi ty nejzásadnější patří především nespavost, únava, pocit hladu, žaludeční obtíže, kašel a produktivní hlen.

Mějte na paměti, že...

překonat závislost může opravdu každý. Vždy je ale potřeba počítat s tím, že bude nutné upravit své návyky a být trpělivý. Prvním bodem, který by vám při odvykání mohl pomoci, je připravit si náhradní plán, kterého můžete využít v situacích, kdy jste byli zvyklí kouřit.  

Vaše šance na úspěch můžete zásadním způsobem zvýšit také užíváním volně prodejných léčivých přípravků s obsahem nikotinu, které vám pomohou zvládnout právě abstinenční příznaky. K dispozici je najdete ve formě žvýkaček, náplastí nebo sprejů. Můžete si tedy zvolit formu, která vám bude nejvíce vyhovovat. Velmi zásadní je, abyste na začátku užívali dávku nikotinu odpovídající vaší pravidelné spotřebě cigaret a tuto dávku postupně a pozvolna snižovali.  

Pokud si nejste úplně jistí, můžete se pro radu obrátit na lékárnu, kde vám odborný personál z řady lékárníků pomůže se správným výběrem přípravků i dávkování.

Související produkty

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.