Co jsou to OMEGA-3 mastné kyseliny a proč jsou pro naše tělo tak zásadní?

Základním předpokladem pro naše pevné zdraví je samozřejmě kvalitní a pestrá strava bohatá na vitamíny, minerály a další živiny včetně tuků, které jsou pro naše tělo nepostradatelné.

Není tedy vždy úplně žádoucí vyhýbat se tukům ve stravě za každou cenu, ale je také potřeba zmínit, že není tuk jako tuk. Pro naše tělo jsou zásadní především nenasycené mastné kyseliny jako omega-3, které tělo nevyužívá jako zdroj energie, ale jako látky nepostradatelné pro důležité tělesné funkce. Jak tedy omega-3 kyseliny vlastně fungují a proč jsou pro nás tak stěžejní?

Omega-3 mastné kyseliny jsou typem polynenasycených tuků označovaných také jako "zdravé tuky". Jsou jedním z klíčových stavebních prvků buněčných membrán a jak již bylo řečeno, v lidském těle se účastní mnoha důležitých funkcí včetně regulace zánětů, příznivého působení na srdce a podpory zdraví mozku. Omega-3 mastné kyseliny se řadí esenciální živiny, což znamená, že lidské tělo si je nedokáže samo vytvořit, proto tyto mastné kyseliny nebo jejich prekurzory musí být získávány ze stravy.
 
Do skupiny omega-3 mastných kyselin patří několik různých typů látek, které se liší svoji chemickou strukturou, a mezi ty nejvýznamnější se řadí kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA). Ty jsou primárními polynenasycenými tuky v membránách mozkových buněk a jsou také předmětem neustálého vědeckého zkoumání právě pro jejich obsah v mnoha doplňcích stravy, které zajišťují jejich potřebné množství pro lidský organismus.

Zdroje omega-3 kyselin ve stravě

EPA a DHA omega-3 mastné kyseliny jsou syntetizovány mořskými organismy, jako jsou řasy a fytoplankton. Při konzumaci rybami, vodními savci a korýši se tyto mastné kyseliny dostávají do potravního řetězce a ukládají se v tělesném tuku, játrech a tuku mořských živočichů a představují tedy bohatý zdroj těchto látek pro člověka. Mezi živočišné zdroje omega-3 nenasycených mastných kyselin patří tučné ryby například losos, sardinky, makrela, sleď, dále játra libových bílých ryb, jako je halibut nebo treska a samozřejmě rybí oleje z masa tresky obecné, tuňáka, tresky jednoskvrnné, platýse velkého. 

Z rostlinných zdrojů můžeme zmínit ořechy a semena, jako jsou lněná semínka, chia nebo konopná semínka a vlašské ořechy, a také oleje, jako je řepkový nebo sójový. Nicméně tyto potraviny obsahují omega-3 kyseliny ve formě ALA (kyselina alfalinolenová), ze které si naše tělo umí samo vyrobit EPA a DHA. Tato přeměna je však pouze částečná, proto se doporučuje kombinace s dalšími živočišnými zdroji, případně doplňky stravy.

Jak omega-3 působí a jaké mají účinky na lidský organismus? 

Desítky let výzkumu vlivu omega-3 mastných kyselin na zdraví přinesly mnoho poznatků o jejich účincích. Jaké jsou ty nejzásadnější?

Protizánětlivé vlastnosti

Chronický zánět - nazývaný také zánět nízkého stupně - je spojován s rozvojem obezity, srdečních onemocnění a rakoviny. Bylo prokázáno, že omega-3 mastné kyseliny působí v lidském těle protizánětlivě a mohou pomáhat snižovat markery zánětu, jako je C-reaktivní protein a interleukin-6. Ve skutečnosti jsou omega-3 mastné kyseliny považovány za jedny z nejúčinnějších lipidů schopných snižovat oxidační stres a zánět. Potenciálně také chrání před rozvojem chronických onemocnění.

Snižují hladinu cholesterolu i tlak

V jedné studii se ukázalo, že denní suplementace alespoň 1,2 g DHA významně snížila hladinu triglyceridů a zvýšila "dobrý" (HDL) cholesterol. Navíc omega-3 mastné kyseliny snižovaly "špatný" cholesterol, lipoproteiny s nízkou hustotou (LDL), když byly nasycené tuky ve stravě nahrazeny nenasycenými mastnými kyselinami, které se nacházejí v rostlinných potravinách, jako jsou ořechy a avokádo. Bylo také prokázáno, že omega-3 mastné kyseliny zlepšují stav cév - zdraví cév - tím, že zvyšují biologickou dostupnost oxidu dusnatého, který pomáhá uvolnění cév a tím i ke snížení krevního tlaku.

Nižší riziko srdečních onemocnění

Snížením markerů spojených se zvýšeným rizikem vzniku srdečních onemocnění - vysokých triglyceridů, cholesterolu a krevního tlaku - mohou omega-3 mastné kyseliny také snížit riziko srdečních onemocnění. Dokonce některé výzkumy ukazují, že suplementace vysokými denními dávkami 4 g purifikované EPA u osob se zvýšenou hladinou triglyceridů může vést ke snížení výskytu kardiovaskulárních příhod až o 25 %.

Lepší tolerance léčby rakoviny

Omega-3 mastné kyseliny mohou zlepšit účinnost a snášenlivost chemoterapie a představují potenciální podpůrnou léčbu pro osoby podstupující léčbu rakoviny. Konkrétně denní suplementace EPA a DHA pomohla pacientům s rakovinou hlavy a krku a rakovinou prsu udržet tělesnou hmotnost a snížit úbytek svalové hmoty související s rakovinou.

Zlepšení a snížení deprese

Přehledová studie z roku 2019 na více než 2 000 účastnících prokázala příznivý vliv omega-3 mastných kyselin EPA na depresi, přičemž DHA vykazovala jen malý přínos. Existuje tedy souvislost, že konzumace tučných ryb a mořských plodů, případně suplementace omega-3 snižuje výskyt depresivní poruchy.

Související produkty

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.