Blog

Tipy, jak na zdravé vlasy, kůži a nehty

Kvalita vlasů, pleti a nehtů je dána nejen naší každodenní péčí o sebe sama, ale odráží se na ní také celková pohoda a kondice našeho organismu. Špatná strava, nedostatek spánku, nadměrný stres, špatný výběr kosmetiky, ale i genetika, hormony nebo různá onemocnění, to všechno jsou faktory, které mohou s kvalitou vlasů, pleti i nehtů dost výrazně zamávat. Kosmetika není vždy všemocná, proto je právě v tomto případě potřeba vyživovat především zevnitř.

Pokud tedy chcete docílit maximálního efektu a opravdu si udržet krásu a zdraví pleti, vlasů i nehtů, bude potřeba se zaměřit nejen na vhodné produkty osobní péče, ale i na správné potravinové doplňky, ale zároveň více pečovat o celkové vnitřní zdraví a dbát na plnohodnotnou stravu s dostatkem bílkovin, vitamínů a minerálů.

Bílkoviny jako základní stavební kámen

Základní stavební jednotkou vlasů, kůže a nehtů jsou bílkoviny, konkrétně keratin, kolagen a elastin. Ty zajišťují pevnou a pružnou strukturu a zabraňují tvorbě vrásek. Základním zdrojem bílkovin by měla být především pestrá strava obsahující libové maso, ryby, vejce, luštěniny a mléčné výrobky. Pokud jsou však vaše vlasy a nehty oslabené a pokožka ztrácí pevnost můžete začít také s užíváním kolagenu ve formě doplňků stravy. Až 30% bílkovin v našem těle je totiž tvořeno kolagenem a schopnost jeho tvorby se postupem věku snižuje. Díky jeho pravidelnému užívání tak podpoříte pevnější strukturu pleti a dopřejte vlasům i nehtům větší pružnost a lesk.   

Nepostradatelné Céčko a Áčko

Vitamín C je zásadní hned ze dvou důvodů. Za prvé je esenciálním vitamínem pro správnou tvorbu kolagenu a za druhé je samozřejmě silným antioxidantem, který zabraňuje poškození buněk a oxidačnímu stresu, zpomaluje stárnutí, pomáhá chránit vlasové folikuly, zlepšuje pevnost vlasů a podporuje jejich růst. Bohatým zdrojem vitamínu C jsou citrusové plody, jako jsou pomeranče, jahody a kiwi. Velmi vysoký obsah najdete ale i v paprikách, zelené zelenině nebo rajčatech. Vitamín A kromě jeho antioxidační aktivity zlepšuje zdraví pokožky a vlasů tím, že reguluje tvorbu kožního mazu, pomáhá udržet vlhkost a zároveň podporuje obnovu kožních buněk. Zdrojem vitamínu A je především mrkev, dýně, mango, špenát, ale i játra nebo vaječný žloutek.

Záchrana v podobě minerálů

Jedním z nepostradatelných pomocníků, který podporuje zdravou pokožku a nehty je biotin. Ten zajišťuje zdravý růst buněk, napomáhá metabolismu sacharidů a aminokyselin, které jsou nezbytné pro zářivou pokožku a růst nehtů. Jeho nedostatek poznáte především na kvalitě nehtů a tehdy se vám rozhodně vyplatí ho doplnit ve formě doplňků stravy.

Dalším důležitým prvkem je železo, které je potřebné k zásobování buněk dostatečným množstvím kyslíku. Nedostatek železa může mít vliv na tvar a vzhled vašich nehtů, ale souvisí i s padáním vlasů a také hraje klíčovou roli při oxidačním stresu a poškození kůže, protože je důležitý pro hojení ran. 

Za zázračný minerál by se dalo považovat magnézium, které se účastní mnoha procesů v těle. Jeho nedostatek snižuje hladinu mastných kyselin na povrchu kůže a ovlivňuje i syntézu kolagenu, který udržuje pružnost, pevnost a hydrataci. Šupinaté bílé skvrny na nehtech mohou značit nedostatek zinku. Ten je důležitý nejen pro zdravé nehty, ale díky jeho protizánětlivému účinku má pozitivní vliv v boji s akné, pomáhá hojit jizvy a zabraňuje vypadávání vlasů. I tady je ale na místě jeho suplementace ve formě potravinových doplňků. 


Nejvhodnější zdroje minerálů v potravinách...

  • Biotin: vaječné žloutky, sójové boby, arašídy, slunečnicová semínka, mandle, houby, brokolice, banány, droždí nebo avokádo.
  • Železo: ústřice, bílé fazole, hořká čokoláda, sója, špenát, tofu, sardinky, červené maso. 
  • Zinek: maso, ryby, ořechy, mléčné výrobky, vejce, luštěniny, houby, špenát, celozrnné výrobky
  • Hořčík: slunečnicová semínka, ořechy, luštěniny, špenát nebo banány.

 

Zařaďte ty správné tuky 

Nenasycené mastné kyseliny omega-3 jsou esenciální živiny, které si naše tělo neumí samo vyrobit a musíme je přijmout ve stravě, případně formou doplňkových produktů. Zajišťují především dostatečnou hydrataci a výživu pokožky, regulují tvorbu mazu, minimalizují vznik vrásek, zabraňují suchým a lámavým nehtům a udržují zdravé a lesklé vlasy. Omega-3 mastné kyseliny mají také zklidňující efekt, působí proti zánětu a podporují správnou imunitu. Byl prokázán i jejich pozitivní účinek na kožní dermatitidy nebo lupénku. Bohatým zdrojem omega-3 kyselin jsou především tučné ryby, jako je losos, pstruh, makrela, tuňák a sardinky, ale najdeme je také ve vlašských ořeších, sóje, vejcích, chia semínkách, lněných semínkách nebo lněném oleji.

Pokuste se vyhnout stresu

Stres má nepochybně neblahý vliv nejen na naši psychiku, ale i na celkové zdraví. Pokud jsme dlouhodobě z jakéhokoli důvodu vystaveni velkému stresu, okrádáme se o pozitivní energii, což následně vede k vyšší míře úzkosti, neklidu nebo negativním myšlenkám, které mají celkový dopad i na zdraví naší pokožky, vlasů nebo nehtů. Padání vlasů, vrásky, tmavé kruhy pod očima, problémy s akné spojené s hormonální nerovnováhou, slabé a lámavé nehty, to všechno mohou být příznaky stresu. Tipy, jak zmírnit stres a najít větší vnitřní klid najdete zde, ale krom péče o vaše duševní zdraví, kvalitní spánek, vyváženou stravu, nezapomínejte ani na sociální kontakt se svými blízkými nebo pravidelnou fyzickou aktivitu. I taková procházka v přírodě vám může výrazným způsobem pomoci zklidnit mysl a načerpat novou energii. 

Související produkty

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.