Autor článku:
Mgr. Denisa Janišová a Hana Škopová

Na co je hořčík a týká se nedostatek hořčíku i Vás?

Hořčík neboli magnézium je 4. nejčastěji zastoupenou minerální látkou v těle. V České republice dle průzkumu trpí na nedostatek hořčíku každý 3. člověk. Proč je pro naše tělo tak důležitý? Tento minerální prvek se podílí na více než 300 chemických reakcích našeho metabolismu. Je klíčovým faktorem pro hladký chod hned několika částí těla, jako je srdce, kosti, svaly, nervy a další. Při nedostatku hořčíku naše tělo správně nefunguje.

Hořčík a jeho účinky

Hořčík je součástí asi 600 enzymů, které hrají důležitou roli v energetickém metabolismu, syntéze bílkovin či DNA. Je nepostradatelný zejména pro správné fungování svalů a nervového systému. Pomáhá udržovat naše kosti silné, srdce zdravé a hladinu cukru v normě. Nové studie také zdůrazňují význam pro náš imunitní systém. Působí v ochranných procesech protizánětlivě, protialergicky, ale také antistresově a antitoxicky. Hořčík je však esenciální prvek a lidský organismus si ho nedokáže vytvořit sám, proto je nezbytné ho v dostatečné míře přijímat do těla stravou.

Jakou funkci plní hořčík v našem těle?

Hořčík zastává opravdu nepřeberné množství funkcí. Hraje důležitou roli v prevenci a léčbě mnoha nemocí.

  • Nízké hladiny hořčíku jsou spojovány s řadou chronických onemocnění, jako je Alzheimerova choroba, diabetes mellitus 2. typu, hypertenze, migréna, ale také poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD).
  • Hořčík má klíčovou roli v aktivním transportu iontů vápníku a draslíku přes buněčné membrány, což je důležitý proces pro vedení nervových vzruchů, svalovou kontrakci, vazomotorický tonus a normální srdeční rytmu.
  • Hořčík přispívá ke strukturálnímu vývoji kostí, zlepšuje jejich minerální hustotu a pomáhá je udržovat spolu s ostatními minerálními prvky zdravé.
  • Hořčík zvyšuje odolnost organismu, protože pozitivně ovlivňuje imunitní systém. Když máme v těle nedostatek hořčíku, tak se snižuje koncentrace protilátek. V poslední době se také zkoumá jeho vliv na nespecifickou vrozenou imunitní odpověď, ale také na specifickou získanou imunitu.
  • Hořčík je iont relaxační. Jeho nedostatek a současná převaha vápníku vede k vazospazmům mozkových cév (zúžení mozkových tepen) a vzniku migrén.

Věděli jste, že...

Hořčík je přirozeným antagonistou vápníku. Hořčík a vápník proto musí být v organismu v rovnováze. Např. nedostatek hořčíku snižuje uvolňování vápníku z kostí. Vápník nahrazuje hořčík, který se uvolňuje z kostí, aby vyrovnal svou hladinu v plazmě a tělesných orgánech.

Hořčík vylučovaný do moči má ochranný účinek na tvorbu některých močových kamenů. Nedostatek hořčíku je proto často spojen se zvýšeným rizikem tvorby močových kamenů.

Na co hořčík pomáhá – na co je dobrý hořčík?

Mezi resorpcí hořčíku z potravy, jeho uvolňováním z kostní hmoty, přesunem mezi buněčným a mezibuněčným prostorem a vylučováním ledvinami existuje dynamická rovnováha. Proč je hořčík pro naše tělo tak důležitý? Proč hořčík tolik potřebujeme? Pomáhá především na nervy, na spaní, na křeče a při kardiovaskulárních chorobách.

  • působí proti křečím
  • významně ovlivňuje nervovou činnost a činnost svalů
  • uvolňuje napětí svalů
  • posiluje naše trávení
  • v  pomáhá s ,,dopravením“ cukru do buněk
  • je důležitý pro tvorbu kostí
  • udržuje vápník v optimální hladině
  • je nepostradatelný pro získávání energie v těle
  • bojuje proti zánětu
  • chrání srdce – pomáhá srdci pumpovat krev, jeho správná hladina může snížit nepravidelný srdeční tep, srdeční onemocnění či snížit rizika vzniku infarktu
  • předchází migrénám – předpokládá se, že pomáhá blokovat nebo snižovat bolest v mozku a zabraňuje tomu, aby se krevní cévy zužovaly (je pravděpodobné, že budete trpět na migrény, pokud máte hořčíku dlouhodobý nedostatek)
  • přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání
Nedostatek hořčíku se projevuje až když tělo volá na poplach.

Jak poznat nedostatek hořčíku – jaké jsou příznaky?

V průmyslově vyspělých státech se ve výživě populace setkáváme s energetickým nadbytkem, současně s chronickým nedostatkem minerálů, typicky železa, zinku a právě hořčíku. Jak se projevuje nedostatek hořčíku? Každý třetí Čech trpí nedostatkem magnézia. Jak poznat, zda mezi ně patříte i vy? Jaké jsou možné důsledky nedostatku hořčíku?

  • podrážděnost a náladovost
  • chronická únava
  • nespavost
  • noční pocení
  • cukání víček
  • svalová slabost
  • mravenčení v nohou a rukou
  • neklidné nohy
  • bolesti zad
  • citlivost na změny počasí
  • potíže se soustředěním
  • stavy úzkosti
  • špatný stav nehtů a vlasů
  • narušená funkce střev
  • nechutenství, zvracení
  • bušení srdce
  • třas, apatie

Mezi vážnější projevy absence hořčíku pak můžeme zařadit poruchu orientace, zmatenost, sklon k depresím, zvýšení krevního tlaku, až k diagnóze srdeční arytmie, angina pectoris, srdeční infarkt, narušená funkce ledvin a jater. Nedostatek tohoto minerálu se může promítnout do závažných zdravotních obtíží. Míra následků a klinických příznaků závisí na míře deficitu hořčíku a délce trvání tohoto deficitu.

Stresové hormony (katecholaminy) způsobují nadměrné vylučování hořčíku ledvinami.

Kdo nejvíce trpí na nedostatek hořčíku?

Kdo má k nedostatku hořčíku nejblíže? Prokazatelný nedostatek hořčíku postihuje vybrané pacienty po chirurgickém zákroku a pacienti s diabetem. A také pacienty, kteří užívají specifické léky (např. inhibitory protonové pumpy na překyselený žaludek a reflux, diuretika, kortikosteroidy, digoxin, sulfonamidy, některá cytostatika a také kombinovanou hormonální antikoncepci). V těchto případech je žádoucí konzultovat suplementaci hořčíku s příslušným lékařem. Vyšší nároky na hořčík a tím zvýšené riziko jeho nedostatku se týká také těhotných a kojících žen. Společně s nedostatkem hořčíku se setkáváme s nedostatkem vápníku a draslíku. K úpravě hladin těchto prvků je nejprve nutná suplementace hořčíku. Vstřebávání hořčíku naopak podporuje např. vitamin D, zinek a vitamin B6.

  • ti, co nepřiměřeně holdují alkoholu, alkoholici
  • ti, kdo pijí nekvalitní upravenou povrchovou vodu bez přítomnosti minerálních látek
  • ti, kdo si pijí nápoje s fosfáty
  • ti, kdo jsou na jednostranných dietách
  • ti, kdo mají jídelníček plný nezdravých tuků
  • ti, jejichž strava je bohatá na fytáty
  • ti, jejichž strava je bohatá na oxaláty
  • ti, kdo nadměrně solí
  • ti, kdo mají nadměrný příjem vápníku
  • ti, kteří jsou dlouhodobě vystaveni nadměrné fyzické námaze
  • ti, kdo zažívají chronický stres
Nedostatek hořčíku u pacientů s cukrovkou je spojen s vyšším výskytem diabetických komplikací.

Nedostatek hořčíku u dětí

Hořčík je pro děti klíčový, stejně jako dospělí ho nezbytně potřebují pro fungování těla. Děti jsou navíc ve vývoji a jsou o to citlivější na výkyvy v jídelníčku. Sledování zastoupení hořčíku v dětském jídelníčku proto není radno podceňovat. Pokud si zdravé návyky a pestrou stravu dítě neosvojí od malička, zvyšuje se tím riziko, že životní styl a strava v dalších letech nebude vyvážená a může v ní chybět řada důležitých látek, a to nejen hořčík. U dítěte můžete zvolit takový přípravek s hořčíkem, který s ohledem na svůj věk a schopnosti může a dokáže přijímat. U dětí se často volí rozpustná forma, kdy dítě dávku hořčíku vypije v ochuceném nápoji. Dítě, které v období intenzivního růstu ještě sportuje, potřebuje hořčík pravidelně doplňovat a tím optimalizovat jeho hladinu v těle. Sledujte dávkování u daného přípravku a dávkujte podle návodu nebo u léčiv dle přiložené příbalové informace. U dětí se obecně mluví o polovičním dávce. Vyvážená strava u dospělého obsahuje přibližně 360 mg hořčíku, DDD hořčíku jsou spíše orientační, hodnoty se mírně liší také v různých státech. Konkrétní dávkování hořčíku pro vaše dítě s ohledem na jeho denní režim a zdravotní stav můžete samozřejmě zkonzultovat s pediatrem.

Existuje test na nedostatek hořčíku?

Jak se dělá test na nedostatek hořčíku? Fyziologická hladina plazmatického hořčíku se pohybuje v rozmezí 0,7-1,1 mmol/l - stanovení hladiny hořčíku lze vyhodnotit z plazmy (test krve). Hladina hořčíku v plazmě však nemá klinický význam, protože plazmatický hořčík představuje asi jen 1 % jeho celkového množství v organismu. Jedná se o intracelulární kationt (uvnitř buněk) uložený hlavně v kostní a svalové tkáni. Lékaři se proto v praxi řídí v drtivé většině klinickými projevy nedostatku hořčíku. Hořčíkový zátěžový test, při kterém se odebírá moč a je předepsán specifický dietní režim, nabízí k vyhodnocení např. nemocnice Prostějov. Problematikou stanovení zásob hořčíku v těle se zaobírá řada zdravotníků.

Věděli jste, že...

Hypomagnezémie je definována jako koncentrace hořčíku v séru <0,75 mmol/l. Je často spojena s jinými abnormalitami elektrolytů, jako je hypokalémie (snížený draslík) a hypokalcémie (snížený vápník). Obsah hořčíku v plazmě není přesným ukazatelem stavu zásob magnézia v těle. Plazmatická hladina hořčíku, která je v normě, bohužel nevylučuje poruchu hořčíkové homeostázy.

Co snižuje hladinu hořčíku v těle?

Organismus si nedokáže vytvořit dlouhodobé zásoby hořčíku, potřebuje jej kontinuálně přijímat z potravy. Co tedy ovlivňuje hladinu hořčíku v těle? Co ji snižuje?

  • nedostatečný příjem hořčíku potravou
  • zvýšená spotřeba hořčíku
  • zvýšené vylučování hořčíku ledvinami

Nedostatek hořčíku bývá častým následkem nejrůznějších onemocnění. Hypomagnezémie se vyskytuje např. u chronického zánětu střev, po resekci střeva, při ledvinných onemocněních (dialyzační léčba u nemocných se selháváním ledvin), chorob jater a slinivky, u malnutrice (příjem potravy není dostatečný), malabsorbce (poruchy vstřebávání živin, minerálů či vitamínů), alkoholizmu či onkologických diagnóz léčených cytostatiky (při léčbě cisplatinou u nemocných se zhoubnými nádory). Zásoby hořčíku se snižují nadměrnou fyzickou námahou, sportováním, kdy jsou aktivně zapojeny svaly a potíte se, také při aktivitách jako je saunování. Hořčík v těle snižují také stresové situace. Ke zvýšeným ztrátám hořčíku dochází také při zvracení a průjmech. Hořčík se přirozeně vylučuje močí, potem a stolicí. Exkrece hořčíku probíhá převážně stolicí - touto cestou se vyloučí z těla asi 60-70 % hořčíku.

Věděli jste, že...

Mezi základní předpoklady dostatečného příjmu hořčíku je adekvátní množství hořčíku v půdě. Pokud je hořčíku v půdě málo (např. při používání draselných hnojiv), promítá se to do pitné vody, rostlinné a následně i živočišné stravy. Odborné práce a statistiky, které monitorovaly obsah hořčíku v půdě západní Evropy ukazují, že oblasti chudé na hořčík v půdě mají vyšší výskyt úmrtí na kardiovaskulární choroby a také vyšší výskyt nádorových onemocnění.

Dlouhodobý deficit minerálů vede k rozvoji mnoha chronických onemocnění.

Jak rychle doplnit hořčík?

Pokud jsou vám výše uvedené příznaky nedostatku hořčíku víc než povědomé, určitě jeho suplementaci neodkládejte. Čím dříve s doplňováním hořčíku začnete, tím lépe. Pokud nepatříte do jinak žádné rizikové skupiny a nejste dlouhodobě léčeni pomocí léků vázaných na lékařský předpis, s největší pravděpodobností nic nebrání tomu si hořčík nasadit bez posvěcení lékařem. Konzultace s doktorem je samozřejmě vždy jistotou. I když jde o to rychle zažehnat následky chybějícího magnézia, neznamená to obratem spolykat tři tablety naráz a čekat na zázrak. Právě naopak. Je nutné řídit se doporučeným dávkováním a užívat hořčík v základní dávce (např. po jedné tabletě) rozloženě po celý den, tj. ráno, v poledne a večer, minimálně však 2x denně, tj. dopoledne a ještě k večeru. Jedna tableta denně při dlouhodobém nedostatku nestačí, což si případně můžete vyzkoušet sami na sobě. I když některé přípravky mohou k dávkování 1x1 nabádat, nikdy se vám nevstřebá 100% hořčíku z daného přípravku, proto je důležité podat hořčík v průběhu dne ještě jednou. Jiné je dávkování léčivých přípravků s hořčíkem, protože léky mají své jasné indikace, dávkování a také jasné kontraindikace. Proto vždy čtěte příbalovou informaci.

Věděli jste, že...

Tzv. Tetanický syndrom se projevuje zvýšenou nervosvalovou dráždivostí, která je téměř vždy spojena s projevy zvýšené dráždivosti CNS. Pacienti nejčastěji udávají napětí, nepříjemné brnění až křeče svalů v oblasti tváře, krku a končetin, nevolnost, pocity na omdlení, vnitřní chvění, třes rukou, neklid, nespavost, pocit cizího tělesa v krku, píchání za hrudní kostí a nepravidelnou srdeční činnost. U starších pacientů často dochází k hypokalémii, která se nedaří optimalizovat léčbou draslíkem. Ke zmírnění či odstranění symptomů dochází po podání terapeutických dávek hořčíku v řádech dnů až týdnů.

Hořčík je také součástí léků snižujících žaludeční kyselost.

Jak vybrat nejlepší doplněk stravy s hořčíkem?

Nejlepší hořčík bude ten, který vám bude prokazatelně pomáhat a nebudete se do jeho užívání přemlouvat. Tím je myšleno to, že vás nebude obtěžovat si připravit nápoj z rozpustné tablety a bude vám současně příjemná jeho chuť. Nebo že nebude problémem polykat tablety a bude vám třeba po chuti sypký prášek ze sáčku, který si nasypete přímo do úst. Na trhu se objevuje nepřeberné množství druhů doplňků stravy obsahující hořčík. Buď se jedná o přípravky, které obsahují pouze samotný hořčík nebo hořčík v kombinaci s vitaminy, nejčastěji vitaminy B. Také jsou k dispozici přípravky v kombinaci s minerály, kdy se s hořčíkem doplňuje do těla také vápník a zinek (GS Vápník Hořčík Zinek). Hořčík také nechybí v multivitamínových přípravcích, které zahrnují velkou škálu vitaminů a minerálních látek (GS Extra Strong Multivitamin, Centrum, Spektrum).

Některé přípravky s hořčíkem se zaměřují na podporu odolnosti proti stresu a obsahují např. výtažek z rozchodnice růžové (Rhodiola rosea) - Magne B6 Forte Plus (dříve Magne B6 Control Stress).

Věděli jste, že...

Při dlouhodobém stresu, kdy se mj. více uvolňuje adrenalin a kortizol, dochází ke zvýšenému vylučování hořčíku močí a ke vzniku deficitu hořčíku v buňkách. Při deficitu hořčíku dochází ke zvýšení vnímavosti organismu na stres a ke zvýšení jeho škodlivého vlivu.


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26404370/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19621856/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33260549/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27910808/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27445320/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24696187/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33808247/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33959846/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28445426/
Angis Revue (září-říjen 2020) – Význam magnezia pro lidský organismus
https://laborator.smn.agel.cz/verejnost/biologicky-material/odber-na-vysetreni-metabolismu-horciku.pdf
https://www.svetlekaru.cz/pripadove-studie/diagnostikovani-nedostatku-horciku_1
VI. 3D 360 HC Kongres – Přínos fixní dvojkombinace magnézia a vitamínu B6 v léčbě silného stresu
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-330
https://prehledy.sukl.cz/prehled_leciv.html#/
Praktický slovník medicíny, Maxdorf, 1998

Související články

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.