Blog
Autor článku:
Mgr. Vlaďka Kouřilová

5 tipů, jak posílit imunitu

Trápí vás různé virózy, rýma, kašel nebo nachlazení častěji, než je zdrávo? Nebo se zkrátka jen chcete zaměřit na prevenci a dát vašemu tělu vše, co potřebuje, aby si dokázalo se všemi číhajícími viry a bakteriemi snadno poradit?

Základem pevného zdraví je samozřejmě dobrá imunita. A v posledních několika letech, kdy neustále čelíme celosvětové pandemii, získává pojem zdravé imunity na mnohem větší síle. Jak ji tedy co nejlépe posílit a na co se opravdu zaměřit?

Ještě, než přejdeme k těm naprosto praktickým věcem, pojďme si alespoň trochu přiblížit, co vlastně znamená imunitní systém a jaké jsou jeho nejdůležitější funkce. Zkuste si ho představit jako armádu se zástupem vojáků, kteří chrání vaše tělo před útokem virů, bakterií, plísní a dalších parazitů. Veškeré vnější cizorodé látky, které představují pro tělo určité nebezpečí, musí vaše armáda rozeznat a následně zneškodnit. To, jak silnou a pevnou máte armádu, je ukazatelem toho, jak moc dokážete odolat vnějším nájezdům oněch škodlivých infektů a udržet své tělo v kondici. Cílem tedy není schovávat se doma, ale především posilovat a budovat silné vojsko. A to můžete dělat hned několika způsoby.

1. ZDRAVÁ A PESTRÁ STRAVA

Pestrý a vyvážený jídelníček je samozřejmě základ. Existuje mnoho odborných materiálů a studií, které ukazují, že výživa je skutečně základem pro naše pevné zdraví. Živiny i mikronutrienty, které jsou zásadní pro zdravý organismus, čerpá tělo v největší míře právě ze stravy. Důležitý je především dostatek bílkovin, komplexních sacharidů, kvalitních tuků a v neposlední řadě i dostatek ovoce a zeleniny, které jsou bohaté na vitamíny a minerální látky. Vyhnout byste se naopak měli průmyslově zpracovaným potravinám, nezdravým tukům nebo potravinám s vysokým obsahem jednoduchých cukrů. 

Pro zdravou imunitu je velmi důležitý vitamín C, který je silným antioxidantem, a najdete ho například v citrusových plodech, kiwi, paprice, brokolici nebo kapustě. Podobně působí i vitamín E, jehož zdrojem jsou hlavně ořechy a semínka, která jsou zdrojem i potřebných nenasycených mastných kyselin. Patří sem mandle, slunečnicová semínka, arašídy nebo lískové ořechy. Na zlepšení obranyschopnosti organismu mají vliv ale i některé byliny nebo koření, které můžete využít v kuchyni při vaření. Za zmínku stojí oregano, zázvor, česnek, kurkuma nebo kayenský pepř.

2. ZDRAVÁ STŘEVA

Pravděpodobně už jste někdy slyšeli o tom, že s imunitou úzce souvisí zdraví střev. A je to tak. Až 70% imunitních buněk se totiž nachází právě ve střevech, proto je na místě se zaměřit na kvalitu střevního mikrobiomu a podporu přátelských bakterií. Důležitá je zde vláknina přijímaná z ovoce, zeleniny, luštěnin a komplexních sacharidů. Ta slouží jako potrava pro dobré bakterie a podporuje správnou funkci střev. Dalším zdrojem kvalitních bakterií jsou především fermentované potraviny jako je kysané zelí, kimchi, kombucha, neslazené kefíry a kysané mléčné výrobky. Své místo tu má samozřejmě i suplementace ve formě kvalitních probiotik a prebiotik, které mohou vaši imunitu významným způsobem podpořit, obzvlášť v období chřipek a nachlazení.

3. VITAMÍNY A MINERÁLY

Jedním z nejdůležitějších vitamínů, které je spojován se správnou funkcí imunitního systému, je vitamín D. Jeho zdrojem je pro lidské tělo především sluneční záření a v dobách, kdy u nás slunce moc nesvítí, ho můžeme mít opravdu nedostatek. Krom toho, u lidí, kteří se často potýkají s různými infekcemi nebo nemocemi, se jeho hladina ještě snižuje. Z uvedeného tedy vyplývá, že od podzimu do příchodu jara a u lidí s oslabenou imunitou, je rozhodně na místě jeho doplnění v podobě doplňků stravy. Neméně důležitý je, jak už jsme se zmínili, samozřejmě i vitamín C, ale i vitamín E. Z minerálních látek má na správnou funkci imunitního systému vliv především zinek a selen, jež jsou nezbytnou součástí mnoha biochemických procesů v těle, podporují produkci imunitních buněk a působí protizánětlivě.

4. VYUŽIJTE DARŮ PŘÍRODY

Mezi další složky, které významně podporují funkci imunitního systému patří tzv. medicinální houby obsahující betaglukany. Naše tělo je z hub neumí uvolnit, proto se používají jejich extrakty. Betaglukany mají schopnost aktivovat makrofágy, které efektivně vychytávají cizorodé látky z těla, a chrání ho tak před bakteriemi a infekcemi. Z dalších hub stojí za zmínku i hlíva ústřičná, které se kromě glukanů pyšní celou škálou vitamínů (B, C, D, K) a minerálů jako je železo, měď, selen nebo draslík. O level lepší a účinnější betaglukany, než ty z hub, jsou takové, které se získávají z kvasnic tzv. kvasničné betaglukany. Jistě vám také neunikla rostlina plodící syté oranžové bobule. Ano, mluvíme o rakytníku řešetlákovém, které je bohatým zdrojem nejen vitamínu C, E a vitamínů skupiny B, ale i minerálů jako je vápník, hořčík, železo, draslík, fosfor. Výrazným způsobem podporuje imunitu, správný krevní oběh, správné trávení a přispívá k detoxikaci organismu.

5. NEZAPOMEŇTE NA DOSTATEK SPÁNKU A POBYT V PŘÍRODĚ

O významu dostatečného spánku se v souvislosti se zdravím člověka mluví čím dál tím častěji. Pro celkovou regeneraci našeho těla je totiž naprosto zásadní. Nespíte-li dostatečně, zvyšuje produkce stresového hormonu kortizolu, který může z dlouhodobého hlediska imunitu snižovat. Proto se snažte dodržovat pravidelnou spánkovou hygienu, před spaním co nejvíce regulovat negativní záření z obrazovek a displejů, a dopřát si minimálně 7 hodin kvalitního spánku denně. K dobrému zdraví a silné imunitě vám pomůže i pobyt v přírodě a na čerstvém vzduchu. A to nejen díky aktivnímu pohybu. Taková procházka totiž dokáže zklidnit mysl, pomůže vám načerpat nové síly a zabránit nadměrnému stresu. 

Objevte celou nabídku přípravků na podporu imunity

 

Související produkty

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.